Consum responsable, eina imprescindible per a mitigar el canvi climàtic

Article d'opinió de Jesús Torres i Sanz, membre de l'assemblea local de la CUP Riudoms.

Consum responsable, eina imprescindible per a mitigar el canvi climàtic

Ens fan creure que el canvi climàtic és un monstre insaciable que no es pot aturar. Que aquesta situació, que marcarà la geopolítica dels propers decennis, no és responsabilitat de ningú. Com sempre caldrà que la societat civil, des de baix i des dels ajuntaments, comenci a desenvolupar mecanismes per fer-hi front.

Tenim moltes eines a les nostres mans. Com a persones a nivell individual però també com a poble i com a administració. No inventem res nou, però des de l’Ajuntament de Riudoms s’ha de fomentar al màxim que fem consum de temporada i de proximitat, afavorint així el sector primari i el comerç del poble.

Alhora també cal començar a fomentar les cooperatives de consum, d’habitatge, de telecomunicacions, d’energia, posant l’accent en la sostenibilitat d’aquests consums que fem dia a dia.

Des de la CUP Riudoms ja hem engegat iniciatives en aquest camp, com el calendari de fruites i verdures de temporada de Riudoms amb el què hem estat treballant amb l’Equip de Govern. Així com d’altres propostes que hem anat fent com crear una marca de “producte de Riudoms” o bé fomentar aquests productes en esdeveniments del propi Ajuntament com la Fira de l’Avellana, les Tapes Gaudí o el Concurs de Paelles.

Però més enllà de les accions que ens interpel·len a nivell individual, el consum de l’Ajuntament de Riudoms ha de ser sostenible i socialment just.

En recursos hídrics i parcs i jardins: ampliant les zones enjardinades del poble i fent-les sostenibles, posant arbres i plantes que generin ombra i que no necessitin molta aigua per a viure.

En condicions laborals: exigint als proveïdors de l’ajuntament  que tinguin bones condicions de treball i que comprin les matèries primeres al productors locals.

En eficiència energètica: optimitzant al màxim el consum elèctric i prioritzant, com ja s’ha començat a fer, l’autogeneració amb energies renovables.

En matèria d’habitatge: promovent la construcció d’habitatges i edificis sostenibles, amb la redacció del nou POUM.

En residus: fent de la deixalleria i de la recollida selectiva un espai i una eina per a la reducció, reutilització i reciclatge. Des de l’Ajuntament de Riudoms podem engegar moltes iniciatives en infinitat de camps per fer del nostre poble un municipi sostenible.