El govern s'oposa a la mesura proposada per la CUP per tal de reduir l'IBI rústic a la pagesia

La CUP proposava una bonificació d’un mínim del 50% de l’IBI rústic per a les activitats econòmiques associades a la pagesia professional. Per fer-ho, els pagesos d’una finca rústica haurien de sol·licitar que l'activitat fos declarada d’especial interès o utilitat municipal, una figura legislativa que els permetria optar a una bonificació.

Junts per Riudoms al·lega que la mesura és massa complexa administrativament i el benefici econòmic pels pagesos seria molt reduït.

Nosaltres dubtem que aquesta opinió sigui certa i alhora considerem que qualsevol mesura que pugui ajudar als pagesos de Riudoms, s'hauria de tenir en consideració. L'oposició de Junts a la proposta contrasta amb la seva acció política, de fet, en els darrers anys l'Ajuntament no ha atorgat cap ajut econòmic a aquest sector.

Aquesta bonificació ja s'aplica a altres municipis, per tant és viable legal i administrativament

Abans de presentar la moció, la CUP ha fet un estudi acurat de la qüestió.

La proposta que vam presentar es basa en l'exemple d'altres municipis que ja fa anys que han implementat aquest tipus de bonificació.

Considerem que durant el debat de la moció, Junts va tergiversar algunes paraules: si bé és cert que no és possible "l'exempció total de l'IBI", la llei permet bonificar-lo sempre que es compleixin determinades casuístiques.

L'activitat agrícola travessa una difícil situació econòmica de forma cronificada: quines accions pensa adoptar l'Ajuntament?

Aquest és un dels motius principals pels quals s’ha produït una descens progressiu de l’ocupació i els ingressos del sector primari.

A banda de la dificultat per obtenir preus justos en la venda dels productes alimentaris, cal afegir-hi les dificultats derivades de l’augment de preus dels productes necessaris pel desenvolupament de l’explotació com ara els carburants o els productes fertilitzants.

En aquest context, sembla incomprensible que les administracions públiques no estiguin actuant amb prou contundència per revertir aquesta situació.

A nivell local, el pressupost de l'Ajuntament ja incorpora una partida de 3.000€ destinada a la Promoció Agrícola però incomprensiblement no s'utilitza mai.

La pagesia és totalment necessària per garantir la sobirania alimentària i la promoció econòmica de proximitat

La manca de relleu generacional, juntament amb l’actual situació de complexitat en el transport i la comercialització d’algunes mercaderies, assenyala un problema de primera necessitat a curt i mitjà termini per tal de garantir la sobirania alimentària i superar la incertesa que envolta la comercialització de productes essencials en un món profundament globalitzat.

Actualment una bona part dels productes agroalimentaris cultivats a Riudoms es venen a comerços del municipi i també es venen a través de repartiment a domicili i mercats a altres poblacions, dinamitzant així l’activitat econòmica lligada al municipi.

Això podria canviar en els propers anys si, com a societat i país, no som capaços de garantir unes condicions dignes pels pagesos i pageses professionals.

Podeu llegir el contingut de la moció aquí.

Esperem que l'equip de govern no es quedi de braços creuats i proposi altres mesures, de caire econòmic, per ajudar a la pagesia de Riudoms.

De fet, el pressupost de l'Ajuntament ja incorpora una partida de 3.000€ destinada a la Promoció Agrícola que no s'utilitza mai.