El pressupost 2021 no reflexa l’excepcionalitat del context COVID

Hi manca l'aplicació de la tarifació progressiva per tal que els riudomencs paguin els impostos i els serveis en funció de la renda, una mesura que beneficiaria especialment les famílies amb dificultats econòmiques.

També hi trobem a faltar un pla de xoc econòmic i social per pal·liar els efectes negatius de la COVID a curt termini. Malgrat que s'estalviaran més de 200.000€ en activitats lúdiques aquest 2021, aquests diners no s'han reinvertit en accions contundents en l'àmbit econòmic, social o el foment de l'ocupació.

El pressupost 2021 no reflexa l’excepcionalitat del context COVID

Concretem l’aplicació de la tarifació progressiva i consensuem-la el més aviat possible

La CUP ja ha presentat a l’equip de govern algunes propostes en relació a l’aplicació de la tarifació progressiva. Tal i com demanàvem al mes de setembre, creiem que és moment de posar-les en comú amb la resta de grups municipals i concretar els canvis a dur a terme per tal que el 2022 es puguin aplicar certs canvis.

Tenim idees i volem aplicar-les, tot i que ens falta una cosa important, que l’equip de govern tingui predisposició per fer canvis en la política fiscal. De moment, Junts per Riudoms no ens ho ha demostrat.

No s’observen mesures contundents per a pal·liar l’efecte econòmic de la COVID

Degut a les limitacions de la COVID, El pressupost reflexa una disminució d’uns 290.000€ en les activitats on hi ha interacció humana. Hi destaquen l'àmbit de Cultura (-79.300€), les Festes (-92.000€), la Fira de l'Avellana (-46.000€), Joventut (-50.900€) o la publicitat (-24.000€).

Tot i així, no hi trobem cap pla de xoc econòmic. Enguany l’Ajuntament tindrà un estalvi extraordinari però això no s’ha traduït en la implantació de mesures contundents a curt termini per pal·liar l’efecte econòmic de la crisi sanitària i social. Malgrat que s’ha augmentat lleugerament l’aportació als Serveis Socials, i s’ha previst contractar dues persones a través del programa del SOC, no ens sembla que aquestes xifres reflexin l’excepcionalitat del moment actual.

Cal abordar decididament la problemàtica de l’habitatge i l’urbanisme

Ja portem diversos anys dient-ho, el problema de l’habitatge a Riudoms s’està enquistant degut a la poca oferta disponible, fet que provoca un augment dels lloguers i de la compra-venda d’habitatge. Això afecta als joves però també a les famílies que necessiten un lloc diferent on viure.

Les inversions ens semblen encertades i funcionals

Destaquem la millora de l’accessibilitat a la Casa de la Vila incloent les propostes de la CUP en referència a l’OAC (persones amb dificultats visuals i/o auditives) i la instal·lació d’un ascensor per accedir a la primera planta. També destaquem positivament la reforma de la 2a planta de les Escoles Velles per dur-hi a terme un espai de promoció econòmica, la 1a Fase del Pla d'aparcaments i la inclusió d’inversions destinades a les energies renovables.

Votem en contra del pressupost però  estem disposats a continuar discutint els canvis importants que Riudoms necessita en un futur immediat

En una situació normal hauríem valorat els gestos de Junts per Riudoms i certs elements positius del pressupost i hauríem realitzat una abstenció. Ara bé, l’any 2020 i el 2021 no són anys normals, i segons la nostra opinió aquests pressupostos no reflexen l’excepcionalitat del moment.

Així doncs, durant el 2021 seguirem proposant millores en relació a la tarifació social, la mobilitat, l'habitatge/urbanisme i la promoció econòmica.  Tenim absoluta predisposició per treballar qualsevol mesura en aquesta línia i esperem poder votar favorablement a les propostes que es consensuin amb la resta de grups municipals.