Ple Extraordinari Municipal de Riudoms

El darrer Ple Extraordinari Municipal de Riudoms va tenir el passat 7 de juny al Saló de Plens.

Des de la CUP Riudoms, sempre que hi hagi un Ple Municipal, s'intentarà (sempre que sigui temporalment possible) explicar el posicionament en els diferents punts a votació per tal que obertament tothom hi pogués aportar. Alhora, una vegada passat el Ple, es farà una explicació del posicionament de la CUP en els diversos punts.

Tal i com vam demanar la CUP en la legislatura passada, el Ple ha estat gravat i difós. El podeu trobar en aquest enllaç.

​La CUP presenta un resum dels punts tractats en el Ple Municipal, la valoració per part de la CUP Riudoms i la seva votació. Cal explicar que els Decrets d'Alcaldia no es voten, ja que s'apliquen directament i tan sols es dóna el compte al Ple. Si voleu consultar qualsevol de la informació relativa als punts tractats, les propostes o els informes de secretària, us els podem fer arribar ([email protected]).

Us recomanem també veure el vídeo del Ple.

1. Decret d’Alcaldia de nomenaments i delegacions de l’Alcaldia a favor dels regidors

L’Alcalde, mitjançant un decret d’alcaldia que es va fer públic en els canals informatius de l’ajuntament, va designar les diferents àrees i regidories.

Valoració de la CUP:

• No pot ser que els regidors electes de Riudoms s’assabentin del cartipàs municipal per la premsa. Cal una comunicació transversal entre els membres del plenari.
  • Algunes de les regidories designades (Joventut,  Gent Gran, Informació, Transparència, Participació...) haurien de tenir un caràcter transversal en tota la tasca municipal i en totes les regidories.
  • No es compren l’atomització d’algunes regidories que estan intrínsecament relacionades com: Formació, Ensenyament i Escola de Música, que s’han designat a tres regidores diferents o Promoció Econòmica i Promoció Turística, que també s’han designat a dues regidores diferents

1. Decret d’Alcaldia en matèria de nomenaments de Tinents d’Alcalde

L’Alcalde va designar els Tinents d’Alcalde, que formen la Junta de Govern.

1. Proposta de l’Alcaldia per tal de determinar el règim de les sessions del Ple de l’Ajuntament.

L’Alcalde va fer la proposta d’organització de les sessions ordinàries del Ple Municipal de Riudoms.

Valoració de la CUP:

• Comentar que la regidora Roser Torres, va comunicar amb antelació que li seria impossible assistir en aquest Ple Extraordinari si es convocava en aquestes dates.
  • Que s’han de rebre les convocatòries amb més antelació que el mínim fixat per llei (24 hores) i que es poden fer arribar també per correu electrònic.
  • Que aquestes convocatòries es publiquin pels canals comunicatius de l’Ajuntament: eBando, xarxes socials, web i BiM.

Finalment, es va marcar que els Plens Ordinaris es celebrarien el primer dijous dels mesos senars a les 19:00, i si fos festiu, el primer dia feiner.

Votació: abstenció. La CUP Riudoms valora que ni que el mínim exigit per llei sigui d’un Ple Ordinari cada dos mesos, hi ha suficients temes a valorar per fer-ne un de mensual.

1. Decret d’Alcaldia en matèria de nomenament de membres de la Junta de Govern Local

Aquesta junta està formada per l’Alcalde i els Tinents d’Alcalde i es reuneixen quinzenalment.

Valoració de la CUP:

• Es demana, que més enllà del que marca la llei, s’obrin aquestes sessions a la ciutadania. Que es pengin les actes de les reunions de forma completa, no un abstracte.

1. Proposta de l’Alcaldia de la creació de grups municipals

La creació dels grups municipals dels partits presents en el Ple. El portaveu de la CUP Riudoms serà el regidor Pere Campíñez Sala.

Valoració de la CUP:

• Referent a la disposició d’espais, la CUP Riudoms demanem un espai més proper a l’Ajuntament, ja que el Govern en funcions va fer una reunió amb la CUP en la qual s’oferia un despatx a l’Epicentre Gaudí.
  • Sobre el cobrament de retribucions dels grups municipals, detallar en la informació de la web si aquests cobraments són mensuals, trimestrals o anuals, per tal que coincideixin amb els pressupostos municipals i amb el BOP i per un correcte exercici de transparència.

Votació: a favor.

1. Proposta de l’Alcaldia de creació, règim de sessions i composició de les Comissions Informatives.

El Govern de l’Ajuntament de Riudoms ha plantejat les següents comissions informatives ENLLAÇ: Hisenda i Governació; Urbanisme, Activitats, Obres, Agricultura i Medi Ambient; Joventut, Esports, Cultura i Festes; General.

Valoració de la CUP:

• Demanem establir un calendari de previsió de reunions de comissions, per tal de poder disposar de la documentació i estructurar la feina dels grups polítics.

Votació: en contra, creiem que fa falta un calendari més extens i específic.

1.  Resolució de l’Alcaldia en relació amb la creació i composició de la Comissió municipal de delimitació.

L’Ajuntament crea una Comissió municipal de delimitació on es reunirà amb els municipis adjacents al terme municipal de Riudoms per tractar temes sobre la delimitació.

Valoració de la CUP:

• Es demana que si en aquesta Comissió hi poden assistir tres regidors, ho facin un de cada grup polític.

Votació: abstenció

1. Proposta de l’Alcaldia en relació amb el règim de sessions i composició de la Comissió Especial de comptes.

L’Alcalde proposa la creació de la Comissió Especial de comptes, que és l’espai on es tracten els temes municipals relatius amb l’Hisenda Local, liquidació i consolidació del pressupost al final de l’exercici pressupostari.

Valoració de la CUP:

• Marcar un calendari de previsió de reunions, per tal de facilitar-ne el treball dels grups municipals i la informació per la ciutadania.

Votació: a favor.

1. Proposta de l’Alcaldia de nomenament de membres de la Fundació Gaudí

Els membres de la Fundació Gaudí són designats pels grups municipals: CiU (7), CUP (2), ERC (2), que ocupen càrrecs de presidència, vocal o secretaria.

Votació: a favor

1. Resolució d’Alcaldia de nomenament de membres a l’organisme autònom del Patronat de la Fira de l’Avellana.

L’Alcalde nomena els membres del Patronat de la Fira de l’Avellana, amb representació dels diferents grups polítics, del comitè organitzador, de l’ajuntament i els expositors. Alhora que nomena els membres del Comitè Organitzador (22), 9 dels quals són els regidors de l’Ajuntament de Riudoms.

Valoració de la CUP:

• No s’entenen els criteris de designació dels membres del Patronat i el Comitè, més quan es tracta d’un òrgan que en teoria és participatiu.

1. Resolució d’Alcaldia de nomenament de membres de l’Entitat Pública Empresarial Riudoms Serveis.

L’Ajuntament nomena els representants a l’EPE Riudoms Serveis, on hi és representada la CUP.

1. Resolució d’Alcaldia de nomenament de membres a l’Entitat Pública Empresarial Riudoms Serveis

L’Ajuntament nomena els representants de l’EPE Riudoms Serveis, on només hi són representats alguns dels regidors de l'equip de govern.

Valoració de la CUP:

• Si hi ha una voluntat política, es poden incloure tots els grups del plenari en representació a l’EPE Riudoms Serveis, modificant-ne els estatus.

1. Proposta de nomenaments de representants en altres òrgans col·legiats

L’Ajuntament nomena els representants als Consells Escolars dels diferents centres, Consell Escolar Municipal (amb representació de la CUP), Associació de Jubilats i Pensionistes de Riudoms, Associació InterBaixCamp, Govern Territorial de Salut del Baix Camp, Consell Escolar Territorial, Fundació del Beat Bonaventura, Consorci d’Aigües del Camp de Tarragona, Comunitat de Regants del Pantà de Riudecanyes, Mesa Local d’Ocupació del Baix Camp i Priorat, Juntes de Compensació, Consorci de residus del Baix Camp i Consorci Localred.

Votació: abstenció, atès que no s’ha disposat d’informació prèvia per aprovar aquests nomenaments.

1. Resolució d’Alcaldia de designació de la presidència del Consell Escolar Municipal

Sense comentaris

1. Proposta de l’Alcaldia en relació al règim de dedicació i retribucions dels càrrecs electes

L’Alcalde proposa els regidors que tindran dedicació parcial i els que tindran assistències i retribucions. Retribucions: pel Ple i la Junta de Govern Local 107,85 €, per les Comissions Informatives, Empreses Públiques, Comissió Especial de Comptes, el Patronat de la Fira i Meses de contractació 53,92 €. Assignacions econòmiques als grups polítics: 50 € / mensual per grup polític, 45 € / mensual per regidor.

Valoració de la CUP:

• Es demana que la informació que aparegui a la pàgina web municipal i altres mitjans d’informació municipals sigui coherent amb la que apareix al BOP i al Pressupost Municipal, per un correcte exercici de transparència.
  • Tots els regidors en règim d’assistències, s’hauria d’explicar les aportacions que tenen en aquest règim i justificar-les.
  • Delimitar les dedicacions parcials tenint en compte el salari mínim interprofessional.

1. Resolució d’Alcaldia en matèria de delegacions de competències de l’Alcaldia a favor de la Junta de Govern Local.

Part de les delegacions que té l’Alcaldia es transfereixen a la Junta de Govern Local.

Valoració de la CUP:

• Des de la CUP Riudoms defensem que aquesta transferència s’hauria de fer al Ple Municipal, que és l’òrgan on hi ha representats tots els grups polítics, és obert, hi ha espai per la discussió i votació i per tant, és l’espai més democràtic i representatiu de l’Ajuntament de Riudoms.

1. Proposta de l’Alcaldia de delegació de competències del Ple a favor de la Junta de Govern Local.

Part de les competències del Ple Municipal es deleguen a la Junta de Govern Local, a proposta de l’Alcaldia.

Valoració de la CUP:

• Igual que en el 16, és una pèrdua de competències i poder real del Ple Municipal.

Votació: en contra

1. Proposta de l’Alcaldia de nomenament de Tresorer

Sense comentaris.

La proposta de l'Alcaldia en aquest primer Ple Municipal Extraordinari ha sigut, tal i com s'havia fet en les passades legislatures, de buidar de contingut el Ple Municipal, màxim òrgan representatiu, transparent, participatiu i democràtic de l'Ajuntament de Riudoms.