Posicionament de la CUP vers la possible implantació d'una planta solar fotovoltaica a Riudoms

Recentment hem conegut la possibilitat que s'implanti una planta solar fotovoltaica al terme municipal de Riudoms. El projecte afectaria a una finca (32ha) propera la Riera d'Alforja i el Camí dels Matxos, de les quals 18ha serien ocupades per plaques solars, amb una potència instal·lada 14,031 MWp.

Al mes de novembre, la CUP va proposar una suspensió temporal d'un any en la tramitació de llicències per a la implantació d’instal·lacions de producció d’energia a partir de fonts renovables de més de 1 hectàrea d’extensió. La moció no va comptar amb el suport de la resta de grups polítics del Ple de l'Ajuntament (JxR i PSC van votar-hi en contra, ERC-AM es va abstenir).

Quan tingui l'oportunitat, la CUP analitzarà el projecte en deteniment per a garantir que no tingui un impacte negatiu en el model agrícola del municipi ni tampoc a nivell paisatgístic.

Parc fotovoltaic

La CUP Riudoms ja es va avançar a la problemàtica i va demanar una suspensió de llicències de forma temporal

L'objectiu d'aquesta proposta era posposar qualsevol decisió al voltant d'aquests tipus de projectes fins que no s'adaptessin les Normes Subsidiàries (instrument de planejament urbanístic de l'Ajuntament de Riudoms).

Alhora, considerem imprescindible informar adequadament i fomentar un debat amb la pagesia de Riudoms per tal de conèixer la seva posició sobre aquesta qüestió.

Encara s'ha d'estudiar la viabilitat del projecte, tot i que cal estar alerta

La documentació del projecte es va presentar a la "Ponència d'energies renovables" el dia 27 de gener de 2021.

La Ponència és un òrgan col·legiat que té com a funcions analitzar la viabilitat dels avantprojectes de parcs eòlics i plantes solars fotovoltaiques en base a la normativa del Decret Llei 16/2019. Si la Ponència determina que el projecte és viable urbanísticament/mediambientalment, s'iniciarà la via administrativa per poder dur-lo a terme.

Es dóna la circumstància que l'any 2009 ja es va intentar dur a terme un projecte similar a la mateixa ubicació.

No ens oposem a les instal·lacions d’energies renovables però és necessari abordar aquest debat des d'una perspectiva local

Tot i que des del propi Departament d’Agricultura s’estableixin criteris limitadors, creiem que és absolutament necessari abordar aquest debat des d’una perspectiva local ja que l’Ajuntament de Riudoms, per raons evidents, coneix molt millor les circumstàncies agrícola, ambiental, paisatgística, i fins hi tot històrica, del terme municipal.

Considerem que és una oportunitat per aturar-nos i pensar quina relació ha de tenir l’urbanisme de Riudoms amb les energies renovables, i també una oportunitat d’establir normatives basades en el consens del món local.

Aquest posicionament també s'ha demanat des d'altres municipis de l'Alt Camp, el Baix Camp, la Conca de Barberà i el Priorat, ja que consideren necessari posar ordre a la implantació massiva de projectes d'aquests tipus.

Energia solar als sostres i a propera les zones de consum

Creiem que és prioritari instal·lar parcs d'energia solar en les zones on es necessita l'energia, on hi ha altes densitats de població o bé als sostres/terrats de grans indústries.

Col·locar aquests parcs fotovoltaics ens zones rurals només respon a criteris econòmics que afavoreixen les empreses, ja que la degradació del sòl rural n'ha abaratit el cost i no pas a criteris energètics o de desenvolupament sostenible.

Al nostre país, el futur de l'agricultura està en perill

Una vegada més, al Camp de Tarragona tornem a topar amb polítiques que no fomenten polítiques actives i de regeneració de l'agricultura, sinó que suposa un nou impediment per aquelles persones que desenvolupen tasques professionals de manteniment i conservació del territori.

No podem oblidar-nos del problema de fons. Si s’estan plantejant projectes d’energia solar ubicades en terrenys agrícoles és precisament perquè el model i el futur de l’agricultura al nostre país està en perill.

La CUP insistirà en la necessitat de reunir els diferents grups polítics per tal d'abordar novament el debat al voltant de la implantació d'energies renovables al municipi.

Cal estudiar si la implantació d'aquests projectes és beneficiós pel municipi, on és més convenient ubicar-los i alhora evitar una massificació de projectes al terme municipal.