Què fem amb la Plaça de l’Església?

Article per al Butlletí d'Informació Municipal entregat el passat 27 d'abril.

El govern de l’Ajuntament de Riudoms ha anat fent actuacions al voltant de la Plaça de l’Església i la Plaça Petita i la seva circulació sense massa visió ni planificació. La legislatura passada es van inventar una restricció de circulació, que per variar no havia estat comentada ni consensuada amb el veïnat i els comerços. El poc sentit d’aquesta mesura va fer que fos oblidada pel mateix Govern.

A més de canvis en la circulació, la Plaça ha anat acumulant una sèrie d’intervencions que han denigrat la seva funció sense cap aportació: la creació de la boca d’accés i la sortida d’emergència de la cisterna, la col·locació d’una pantalla lluminosa o la col·locació d’una caseta de fusta que avui dia no té cap tipus de funció. Si ens fixem en el criteris estètics, la zona ajardinada de la Plaça ha anat perdent molts dels seus arbres històrics i la paret que dóna als porxos es troba en un estat lamentable.

Hem de ser valentes i començar a estudiar el futur de la Plaça de l’Església. La CUP hem fet moltes propostes sobre aquest espai icònic del poble, que ha de ser un espai de trobada, circulació i comerç per a totes les riudomenques.

Afavorir la circulació de vianants per l’espai, facilitar l’accés al comerç amb la creació de places d’aparcament temporal, afavorir la convivència entre les terrasses dels bars i la circulació o limitar de forma organitzada el pas de vehicles quan hi ha esdeveniments públics són només alguns dels temes que s’han de posar sobre la taula.

És indispensable que les actuacions a curt, mitjà i llarg termini de la Plaça de l’Església es facin d’acord amb el veïnat i els comerços. No pot ser que es tornin a prendre mesures estèrils sense comptar amb l'opinió i les necessitats de la població, de les entitats i dels sectors econòmics. Ens cal un procés participatiu seriós i valent per tal que puguem fer de la Plaça un lloc segur i un dels centres neuràlgics, culturals, comercials i socials del nostre poble.