Com arreglem la Consulta?

Aquest és el text que la CUP Riudoms havia preparat per al Butlletí d'Informació Municipal que s'està repartint aquests dies.
Demanem disculpes als riudomencs perquè vam entregar aquest document unes hores més tard del termini estipulat per l'Ajuntament de Riudoms i no ha pogut sortir imprès en el darrer BiM.

Des de fa ja uns anys, l’Ajuntament de Riudoms compleix el seu expedient sobre la participació ciutadana amb una consulta que no compleix, ni de bon tros, els mínims per ser un procés participatiu correcte i efectiu.

Perquè? Doncs perquè una consulta ciutadana hauria de ser un dels passos finals d’un procés participatiu. Un procés, on estiguin plantejats correctament els tempos i mecanismes necessaris per a que els riudomencs puguem decidir alguns dels aspectes de la tasca política de l’ajuntament.

Des de la CUP Riudoms fem una aposta per tal que l’Ajuntament de Riudoms creï un Reglament de Participació Ciutadana. Aquest reglament serviria per regular correctament la consulta, per assegurar-ne els mínims democràtics, d’informació i de debat previ i podria fer, si es cregués necessari, que els resultats d’aquesta esdevinguessin vinculants.

El Reglament de Participació Ciutadana marcaria de manera concisa el desenvolupament dels diversos processos participatius que es poden desenvolupar en un municipi. Per exemple, qui proposa les preguntes de la consulta? Doncs es podrien establir mecanismes per a que la ciutadania tingués mecanismes per impulsar temes d’interès. I també, mecanismes que provoquessin que les preguntes de la consulta no estiguessin només encarades a legitimar l’acció del Govern.

Es podria marcar un procés temporal on hi hagués els següents passos: recollida de propostes per la consulta, consens sobre les preguntes i respostes, període d’exposició pública i debat sobre els diferents temes i finalment, celebració de la consulta i execució dels resultats. Aquest procés va molt més enllà d’enviar les preguntes casa per casa uns dies abans de la votació.

A més, aquest reglament podria servir per regular altres mecanismes més enllà de la consulta: permetre que els veïns tinguin veu al Ple, mocions de la ciutadania, audiències públiques, pressupostos participatius, etc.

No volem accions de maquillatge polític, des de la CUP apostem per a mesures de participació real i en aquesta línia treballarem durant aquesta legislatura.

No volem accions de maquillatge polític, des de la CUP apostem per a mesures de participació real i en aquesta línia treballarem durant aquesta legislatura.