Darrer Ple Ordinari

Aquí teniu l'informe del Grup Municipal de la CUP Riudoms sobre el darrer Ple Municipal Ordinari, del 4 de març, on es van debatre i aprovar punts de vital importància com el Pressupost Municipal per al 2016.
La CUP Riudoms vam fer propostes en diversos àmbits, com les mocions sobre transparència o per desenvolupar un Pla de Comunicació Local, que van ser rebutjades pel govern.

Si teniu algun dubte o proposta, podeu fer-nos-el arribar a [email protected]

Podeu veure íntegrament el Ple als següents enllaços: part 1 i part 2

PLE ORDINARI -  03/03/16 – 19h

1. LECTURA I APROVACIÓ, ACTES ANTERIORS

A FAVOR. Demanar que consti en acta la demanda de rebre la documentació telemàticament.

1. DONAR COMPTE DECRETS ALCALDIA

Es demana informació concreta sobre alguns decrets.

1. APROVACIÓ INICIAL DEL PRESSUPOST DE L’AJUNTAMENT PER A L’ANY 2016

EN CONTRA.

Per la manca de transparència i participació mostrat per l’actual equip de govern. Ja que no ha mostrat cap voluntat de diàleg ni treball conjunt presentant la proposta uns pocs dies abans.

Respecte als ingressos, tenim alguns dubtes que volem aclarir com ara:

IBI, volem aclariment de com sols hi ha un descens de 10.000€ respecte l’any anterior, quan el propi alcalde va anunciar al BIM una reducció de prop de 75.000€

O la reducció en altres partides d’ingressos referents a:

332. Taxa per utilització privativa o aprofitament especial per empreses explotadores de serveis

451. Transferències d’organismes autònoms i agències de la Comunitat Autònoma

550. De concessions administratives amb contraprestació periòdica

761. De la Diputació de Tarragona

Igualment manifestem un seguit de dubtes que volem aclarir respecte les despeses:

226.99 Altres despeses diverses, ja que augmenta prop de 40.000€ respecte 2015 i a més, ens agradaria saber amb un major detall que s’aplica a aquesta partida, ja que no tenim cap més informació al respecte i creiem poc concret.

Respecte a les inversions previstes, únicament es contemplen 263.000€ per al pagament de factures sobre els camps de futbol (un cop no ha estat possible revertir l’IVA facturat) però volem destacar que no n’hi ha cap més, i que respecte l’any 2015 s’ha reduït dràsticament ja que finalment es van executar més de mig milió d’euros, en concret més de 690.000€ d’inversions i ens agradaria saber a que es degut.

1. APROVACIÓ PLANTILLA DE PERSONAL LABORAL I FUNCIONARI PER AL 2016

A FAVOR. Celebrem la creació i previsió de dues noves places de gran rellevància com són les d’intervenció i tresoreria, així com el canvi corresponent efectuat per la secretaria. Davant de les 3 modificacions principals (canvi categoria secretaria + creació intervenció i tresoreria) demanar quin es el paper de l'Ajuntament en aquest tràmit, més enllà de aprovar-ho i notificar-ho? I quina previsió d'accions hi ha de cara a la Generalitat i l'Estat perquè es convoquin les places?

D’altra banda ens agradaria saber quin procediment i quines previsions hi ha per cobrir les places que estan vacants actualment ( 5 brigada + 2 llar infants + 1 auxiliar administratiu + 1 netejador)

Com es que a la plantilla apareix personal que ja no està treballant per l’ajuntament? Perquè no es demana l’habilitació com a funcionaris d’alguns tècnics tal i com es desprèn de l’informe de secretaria (Arquitecte + Arq. Tècnic i Enginyer). Perquè es tria la modalitat de contractació de serveis d’enginyeria en front de la creació i ocupació de la plaça d’enginyer municipal?

1. APROVACIÓ DEL PRESSUPOST CONSOLIDAT DE L’AJUNTAMENT PER AL 2016

EN CONTRA. Pels mateixos motius que el pressupost general. Aclarir que el consolidat és la suma del pressupost de l’ajuntament més tots els organismes autònoms:

EPE Riudoms Gestió, EPE Riudoms Serveis, Fundació Gaudí i Patronat Fira de l’Avellana.

Destacar que es redueix un 35% el pressupost de la Fundació Gaudí tot i que al Pla de Govern 2015-2019 es comprometen a potenciar-la amb una major dotació econòmica.

Es mantenen els pressupostos del Patronat de la Fira i de Riudoms Serveis (Escola Música).

I Riudoms Gestió (Casal Riudomenc) augmenta un 37% el pressupost, tot i que hi ha una previsió de reducció de les entrades i els ingressos patrimonials, que es compensa amb un increment de les transferències, i en quant a despeses es preveu una pujada de despeses corrents.

Posar de relleu el deute de 2.806.604,96 el que representa un grau d’endeutament del 49'52%.

1. DONAR COMPTE REMISSIÓ 4T TIMESTRE 2015 PLATAFORMA MINISTERI HISENDA

1. DONAR COMPTE COMPLIMENT PERÍODE MIG DE PAGAMENT A PROVEÏDORS

ASSABENTATS

1. DONAR COMPTE APROVACIÓ DEFINITIVA COMPTE GENERAL EXERCICI PRESSUPOSTARI  2014

1. APROVAR LA PROPOSTA DE NOMENAMENT JUTGE PAU TITULAR I SUPLENT

VOTACIÓ SECRETA. Posem de manifest que caldria ampliar la convocatòria i fer-ne més difusió en diversos termes; fent la més extensiva a la ciutadania a través dels diversos canals de comunicació municipals existents. A més i per tal de tenir més eines a l’hora d’avaluar i poder votar els candidats i la seva capacitat i vàlua, caldria requerir altres documents concrets de les tasques a desenvolupar, com podrien ser un escrit de motivació, resolució de cas pràctic, entrevistes amb els aspirants...Aclarir que únicament s'han presentat dues dones, per la qual cosa, es preveu la cobertura de les dues places; titular i suplent. El nostre sentit de vot, tot i no tenir cap preferència, serà per motivar el relleu, proposant la nova candidata per a titular, i votant l'actual, que ja fa temps que ocupa el càrrec, com a suplent.

1. APROVAR LA CLASSIFICACIÓ DE LES ENTITATS PÚBLIQUES EMPRESARIALS I PATRONAT DE LA FIRA CONFORME DISPOSICIÓ ADDICIONAL 12a 27/2013

A FAVOR, entenent que és una obligació legal tal com es diu a l’informe de secretaria.

Aprofitem per denunciar, tal i com també diu la secretaria en el seu informe, que actualment l’acció de l’EPE Riudoms Gestió no s’adequa a allò  que recullen i preveuen els seus propis estatuts, i que caldria aprofitar la prevista modificació i adequació per revisar els fins i objectius de l’EPE Riudoms Gestió a la funció que aquesta desenvolupa.

Tal i com es diu, ara caldrà fer una modificació dels ESTATUTS i per això demanem:

1. MAJOR PLURALITAT als òrgans de decisió i representació de tots els organismes autònoms dependents de l’ajuntament, amb representació de tots els grups polítics (també de la oposició)
  2. REBAIXAR AL MÍNIM els representants municipals, per reduir retribucions, dietes i costos de representació, tot aplicant una ponderació del vot segons la representació de cada partit en el plenari.
  3. ESTUDIAR la possibilitat de fusionar les 2 EPE donat que les funcions que actualment està desenvolupant RGestió podrien ser incloses a RServeis, segons els seus fins fundacionals.

1. APROVACIÓ INICIAL MODIFCIACIÓ ORDENANÇA FISCAL 1 PER SUPRESSIÓ TARIFA INSCRIPCIÓ CENS MUNICIPAL ANIMALS DE COMPANYIA.

EN CONTRA. Ja que des de la CUP no entenem els beneficis que això suposa i creiem que no es una mesura necessària, no entenem quins beneficis aporta i que tampoc es tracta d’una mesura molt concreta que solament beneficiï a una petita part de la ciutadania.

Si analitzem a fons la proposta del regidor d’hisenda diu que hi haurà una reducció del cost del servei, quina serà? en tot cas, l’informe de la secretaria desmenteix això, dient que és manté.

Entenem que existeix un cost per la placa identificativa, ens agradaria saber i quantificar quin és?

Diuen que volen incentivar el registre, el cens i facilitar el control: Ens agradaria saber com ho faran? Quines accions tenen previstes? Hi ha prevista alguna campanya concreta? Ens podrien dir que s’ha fet per això fins ara? O més concretament, com es vol fer el control si no es disposa de lector de xips? Es preveu la seva compra (ara un cop eliminada la taxa)?

Ens agradaria tenir més concreció d’aquest cens, quants animals hi ha censats actualment? Quants d’aquests son PP? Demanem que explicitar el detall dels ingressos d’aquesta taxa, ja que a l’informa apareix una quantitat (€) però no sabem si són per a cens normals o per a PP

Entenem que això és una taxa que no afecta a tota la població, sinó solament aquelles que volen tenir un animal de companyia, i que sincerament no sabem quin percentatge representen, i a més significa un únic pagament a la vida, sense caducitat, ni periodicitat com si passa amb altres com impost de vehicles o guals i vorades. D’altra banda, creiem que aquesta ordenança regula altres pagaments de major ús i importància per part de la ciutadania, com ara el padró, i que tot i realitzar menys tràmits administratius, tenir una caducitat concreta i ser imprescindible per a molts tràmits té un cost força elevat i en canvi no es porta a estudi la seva reducció (que no eliminació) tot i que creiem que seria de major benefici per al conjunt de la ciutadania. Creiem que cal estudiar rebaixes que puguin tenir una repercussió a favor d'una majoria de la població... com per exemple en alguns casos i imports d'expedició de documents o compulsat de còpies. En aquest demanem un detall dels imports de recaptació per a cada un dels elements que conformen l'OF nº1.

També entenem que  aquesta taxa ajuda a realitzar i finançar algunes de les actuacions per aquest col·lectiu com ara la compra de papereres amb dispensador de bosses per recollir excrements, la creació de noves zones d'esbarjo o ajuts per control i esterilització de colònies....o d’altres necessàries com el lector de xips per a la guàrdia municipal.

Tot i que creiem que cal marcar una política concreta per aquest tema, ja que no tenen una planificació, seguiment ni continuïtat en el temps, i per tant, caldria definir les accions en aquest sentit de forma global.

PEX. Entenem que abans de fer una zona d'esbarjo, cal incentivar el cens, fent una campanya de sensibilització, o donar d'instruments d'identificació als agents municipals (lector de xips).

En resum;

1. INCREMENTEM l'esforç econòmic de l'administració per aquest servei, ja que eliminem qualsevol recaptació, per una tasca que cal seguir fent i que a més té un cost.
  2. AFECTA a un sector molt concret (i no avaluat) de la població, a més de representar un únic pagament i sense caducitat...que a més reporten uns beneficis i serveis i per tant, creiem que aquests haurien de ser contribuir d'alguna manera.
  3. CAL UNA MAJOR PLANIFICACIÓ, si l’objectiu principal és incentivar el cens, cal primer estudiar, avaluar i promoure accions i campanyes informatives i de sensibilització, així com treballar altres instruments i actuacions per incentivar el cens i control, i ens agradaria que es pugues concretar.

MOCIONS: comentar que per informe de secretaria es van retirar algunes mocions (1 CUP/4ERC)

Com a grup municipal de la CUP vam votar a favor de totes les mocions presentades per ERC.

Les nostre mocions:

• PDE i CONTRA PLA CONCA – aprovada per unanimitat
  • REFERÈNDUM 3+2 UNIVERSITAT – aprovada per unanimitat
  • COOPERATIVA CAMBRILS – aprovada per unanimitat
  • MILLORA DE LA TRANSPARÈNCIA – no es va aprovar – vots en contra de CDC
  • PLA DE COMUNICACIÓ LOCAL – no es va aprovar – vots en contra de CDC

Les mocions d'ERC-AVANCEM:

• PDE i PLA CONCA  – aprovada per unanimitat
  • DEFICIÈNCIES XARXA FERROVIÀRIA (ERC + CDC) – aprovada per unanimitat
  • BANC ADN – Retirada (va ser aprovada el ple del 2 abril 2015 presentada per ERC)
  • CONDEMNA FRANQUISME – aprovada per unanimitat
  • PROGRAMA GARANTIA +55 – aprovada per unanimitat
  • SUPORT “MAI MÉS” - aprovada per unanimitat
  • AFECTATS TALIDOMIDA – aprovada per unanimitat
  • SUPORT LGTB i CONTRA HOMOFOBIA – aprovada per unanimitat

Demanem, Ple rere Ple, més antel·lació en les convocatòries, per tal de consultar amb suficient temps les propostes de govern i poder fer propostes de millora.