La GastroFira, un actiu necessari per una Fira que necessita replantejar-se

Esperem que la GastroFira continuï creixent i consolidant-se en els propers anys i que alhora doni espai per a tots els productors riudomencs.

GastroFira: Fira de l'Avellana 2019

Com ja hem defensat reiteradament, la Fira de l'Avellana necessita un replantejament integral. En l'edició d'aquest 2019 s'ha fet un pas endavant en la promoció dels productes i productors locals, fet que valorem positivament. Però encara queda camp per córrer.

Així que destaquem alguns aspectes relacionats amb la Fira de l’Avellana que creiem que també haurien de millorar i canviar en les properes edicions.

1) FOMENTAR QUE ELS RESTAURADORS SE SUMIN A LA FIRA
Més enllà del recinte firal, Riudoms s’omple de gent. S’ha de treballar amb els restauradors riudomencs perquè l’oferta dels seus establiments també promocioni els productes locals, especialment l’avellana. Un “Menú de la Fira” de cada establiment podria complir aquesta funció.

2) AUGMENTAR LA PRESÈNCIA DEL COMERÇ LOCAL
Cal aconseguir una presència de negocis i establiments més transversal, que vagi més enllà dels estrictament agroalimentaris.

3) CAL SER RIGOROSOS AMB ELS HORARIS D’OBERTURA DELS ESTANDS
Durant el matí molts paradistes no tenen obert el seu espai. Això crea una mala imatge vers els visitants.

4) FALTEN ESPAIS D’OMBRA
Tot i la millora respecte altres anys, en els espais de pas de la Plaça de la Palmera hi manquen espais d’ombra. Això fa que hi hagi gent que no hi passegi durant les hores més fortes de sol.

Si s’hi posa solució es guanyarien visitants durant aquestes hores i es beneficiaria a paradistes i comerciants.

5) LA FIRA COM A “PAGÈS WASHING”: L’ENTRADA AL RECINTE REQUEREIX MASSA HORES DE FEINA

L’equip de govern apel·la a la nostàlgia de la pagesia –amb elements com l’entrada al recinte firal– però no busca realment millorar el futur del sector.

L’entrada del recinte firal ha estat obra de la Brigada Municipal. Tot i el resultat atractiu, considerem que les hores que necessiten per a fer-la són excessives. Tenint en compte l’entrada de la Fira es desmuntarà en un període curt de temps, s’hauria de construir una entrada amb mètodes menys costosos perquè la Brigada es pogués centrar en el manteniment del municipi.

La Fira ha de ser l’espai on llueixi l’agricultura riudomenca, no un rentat de cara per amagar la inacció del govern municipal en aquest camp. S’ha de treballar durant tot l’any per millorar les condicions actuals del sector a Riudoms.

6) LES DONES SEGUEIXEN ABSENTS
Un any més seguim sense que cap dona hagi inaugurat mai la Fira de l’Avellana. La presència femenina tampoc ha estat visible a la GastroFira.

Això sí, valorem positivament que s’hagi entregat el premi “Fira de l’Avellana” a una dona pagesa i que el partit de futbol de la Fira l’hagin disputat els equips de futbol femení del CD Riudoms i La Solana.

7) MILLORAR LA COMUNICACIÓ
Més enllà de l’espai de la GastroFira, la comunicació de la Fira de l’Avellana és millorable. El programa va arribar a les cases pocs dies abans de la inauguració. S’ha de treballar amb més antelació.

D'altra banda, la web oficial (www.avellana.cat) conté diverses pàgines amb informació desactualitzada i referent a edicions anteriors.

8) DONAR PROTAGONISME A LES ENTITATS
S’hauria de crear un espai a la fira únicament per a les entitats locals, per a la seva promoció i difusió. I s’haurien de programar activitats o xerrades sobre elles.

9) OBRIR EL COMITÈ ORGANITZADOR
Els riudomencs han de poder participar directament de com ha de ser la Fira de l’Avellana. Actualment no és així ja que no s’anuncia adequadament sobre com formar part del Comitè Organitzador.

Tothom qui ho vulgui ha de poder formar part del Comitè Organitzador, sobretot els sectors implicats, com els comerços i els expositors.

Després d’anys de diverses proves, s’ha trobat una tecla que permet promocionar tant la Fira de l’Avellana com els productes riudomencs. Això sí, la promoció agrícola s’ha de treballar durant tot l’any, no només per la Fira.