Repensar la política d'ingressos i despeses municipals

Article de la CUP Riudoms al darrer Butlletí d'Informació Municipal.

Des de la CUP Riudoms celebrem que l'Ajuntament de Riudoms hagi decidit acollir-se a l'actualització dels valors cadastrals per a l'any 2016, ja que aquest fet repercutirà en una rebaixa del 23% del valor cadastral dels immobles del municipi i, en conseqüència, en una reducció del rebut de l'IBI. Tanmateix, aquesta rebaixa serà bastant menor del 23% ja que l'Ajuntament ha decidit augmentar per a l'any 2016 el gravamen urbà del 0,56% al 0,648%.

Per a aquells que no ho sàpiguen, el gravamen és un coeficient que juntament amb el valor cadastral serveix per a calcular l'import de l'IBI. Durant els anys 2010-2015 l'Ajuntament va disminuir-ne el seu valor (del 0,70% al 0,56%) intentant contrarestar així la pujada progressiva del valor cadastral, tot i que segons la nostra opinió, hagués estat més encertat sol·licitar la rebaixa cadastral a l'Oficina General del Cadastre. Tal com vam explicar durant la campanya electoral, Riudoms es podia haver acollit des de fa dos anys  al mateix procediment, obtenint una rebaixa similar aplicable l'any 2014 o 2015. Cal no oblidar que l'última revisió cadastral s'havia produït l'any 2007, en plena bombolla immobiliària.

Tal i com vam manifestar al Ple, creiem que tan important és la gestió dels ingressos com la gestió de les despeses. A parer de la CUP, els pressupostos han de ser una eina que permetin la redistribució de la riquesa; han de garantir la prestació de tots els serveis públics, i alhora ser justos, aplicant també criteris de progressivitat fiscal.

L'Ajuntament, i també la ciutadania, hauria de reflexionar sobre la manera en què ens gastem els recursos municipals, ja que segons la CUP, hi ha despeses que s'haurien de reduir i/o eliminar per tal de destinar els ingressos municipals a millorar les condicions dels serveis públics actuals.

Tenim molt clar que la prudència econòmica, la qual esmenta sovint el govern, no només implica el quant, sinó també el què i el com.

Aquesta rebaixa serà bastant menor del 23% ja que l'Ajuntament ha decidit augmentar per a l'any 2016 el gravamen urbà del 0,56% al 0,648%