Resum i valoració del Ple Municipal (3/9/2015)

El passat 3 de setembre va tenir lloc el primer Ple Municipal ordinari de la Legislatura.

RESUM I VALORACIÓ DEL PLE ORDINARI DEL MES DE SETEMBRE (3/09/15)

A continuació, us desglossem les principals argumentacions i justificacions així com el sentit del vot que el Grup Municipal CUP Riudoms va fer durant la celebració del Ple.

1) Lectura i aprovació, si escau, de les actes de les sessions anteriors que van tenir lloc els dies 13 de juny i 7 de juliol de 2015

VOT: FAVORABLE

Ja que es tracta de les sessions anteriors de constitució i repartiment del cartipàs on la el Grup Municipal CUP Riudoms ja va participar.

2) Donar compte de les resolucions dictades per l’Alcaldia i per la Presidència del Patronat de la Fira de l’Avellana, des de l’última sessió plenària.

Aquest punt, així com tots els que apareixen com a donar compte, no es poden votar, ja que únicament tenen un caràcter informatiu, normalment sobre actuacions que ja han estat executades pel propi Ajuntament, algunes de les quals han estat informades prèviament per les comissions informatives corresponents. Detallar que aquest punt inclou totes les resolucions i decrets d’alcaldia autoritzant llicències, permisos i actuacions realitzades dels del passat ple ordinari celebrat la passada legislatura.

3) Donar compte del compliment de l’execució del primer i segon trimestre del pressupost de l’Ajuntament de Riudoms de l’exercici de 2015, mitjançant la plataforma del Ministeri d’Hisenda.

Les dades presentades surten automàticament a partir d'un aplicatiu informàtic del propi Ministeri d'Hisenda. Igual que l’anterior, no es vota ja que té un caràcter merament informatiu. Amb tot des de la CUP vam explicitar i demanar poder disposar de tota la documentació amb una major antel·lació per tal de poder-la estudiar detalladament. Aquest fet ve determinat pel fet que els regidors únicament tenim accés a tota la informació dels expedients previstos de tractar en el plenari en un període molt curt de temps, (normalment 48 hores) ja que es el termini de temps entre que s’emet el decret de convocatòria (dimarts dia 1) i la celebració del ple (dijous dia 3). Amb l’inconvenient afegit que únicament es pot consultar en l’horari d’oficina (de 8h a 15h).

4) Donar compte del compliment del període mig de pagament a proveïdors de les administracions públiques del 1r i 2n trimestre de 2015, mitjançant la plataforma del Ministeri d’Hisenda.

Resumidament la informació que s'extreu del document es que el període mig del pagament del primer trimestre és de 13 dies i el període mig de pagament per al segon trimestre és de 16 dies, fent una mitja del total dels 6 organismes públics municipals; Ajuntament, Fundació Gaudí, Patronat de la Fira i Entitats Públiques Empresarials Riudoms Gestió i Riudoms Serveis. Igual que l’anterior, no es vota donat que es merament informatiu. Tanmateix des de la CUP vam insistir a demanar més temps per tal de poder estudiar i analitzar tota la documentació, i per tant una major termini entre la convocatòria i la celebració del Ple.

5) Donar compte de l’informe sobre compliment dels terminis previstos pel pagament de les obligacions, informació trimestral de morositat del 1r i 2n trimestre de 2015, mitjançant la plataforma del Ministeri d’Hisenda.

Merament informatiu, no es vota. La CUP va reiterar la demanada de disposar de més temps per tal de poder estudiar i analitzar detingudament i amb temps suficients tots els documents de l’expedient. Tot insistint en la demanda d’ampliar el termini per poder consultar l’expedient.

6) Ratificació, si escau, de l’acord de la Junta de Govern del Consorci per a la Gestió de Residus Municipals al Baix Camp de modificació dels seus Estatuts, per tal d’adaptar-los a la Llei 15/2014, de 16 de setembre, de racionalització del sector públic.

Es tracta d’una modificació legal del text dels estatuts del Consorci, on forma part l’Ajuntament de Riudoms, per tal d’adaptar-se a la legalitat vigent. Incorporant un seguit de clàusules com la previsió en cas que aquest s’hagués de dissoldre.

VOT: ABSTENCIÓ.

Atès que es tracta de ratificar un acord aprovat en l’anterior legislatura 2011-2015 on la CUP encara no tenia representació. A més des de la CUP demanem ser presents i participar en tots els òrgans, com el cas del Consorci de Residus per tal de debatre i fer-hi aportacions.

7) Aprovar, si escau, la fixació de les festes locals per al municipi per a l’any 2016.

Les propostes són 25 de juliol (Sant Jaume) i 28 de novembre (Festa del Beat) ambdós en dilluns.

VOT: A FAVOR

Per la justificació mostrada pel govern durant la celebració de la comissió informativa precedent, que fidelitza l’aposta del darrers anys, lligada al calendari escolar i al comerç local.

8) Donar compte de la proposta de nomenament de director de la Fira de l’Avellana.

La proposta presentada per l’Alcalde és el nomenament del Sr. Francesc Xavier Bonet, donant així un caràcter continuista i apostant per gent propera al partit de govern dins l’organització.

Tot i el càrrec únicament informatiu, i per tant sense possibilitat de votar-ho, des de la CUP vam fer un seguit d’aportacions ja que creiem que la figura del director de la Fira hauria de ser ocupada per una persona amb un perfil més tècnic i professional lligat al món de la promoció comercial, turística i agrícola. Igualment, creiem que en cas de no ser cobert per un perfil professional, i donat que durant molts anys aquest càrrec ha estat ocupat per diferents regidors de govern, creiem que el director hauria de ser el regidor de promoció econòmica i comerç local.

La rèplica de l’alcalde en aquest punt va ser “que la gran vàlua de la persona proposada queda més que mostrada i contrastada per l’actual director, que ja ho havia estat en anteriors ocasions i que enguany, malgrat la crisi, ha estat un nou èxit de participació de parades i públic visitant.”

9) Aprovació, si escau, de la fixació del preu públic per a la realització d’un curs impartit per la Universitat Rovira i Virgili.

Es sotmet a votació el preu públic per a l'activitat “Aula d'Extensió Universitària per a majors de 55 anys”. La proposta va ser presentada en la comissió informativa precedent i queda establert per 10€, tot i la recomanació feta pel propi ens organitzador la Universitat Rovira i Virgili que el fixa en 30€ per alumne.

Fixació VOT: A FAVOR

Tal i com ja vam comunicar prèviament a la comissió informativa, durant el Ple vam voler insistir  i posar de manifest que caldria seguir les recomanacions del propi ens organitzador (URV), ja que d'aquesta forma es dóna un major valor a l'activitat formativa, i alhora es garanteix un millor finançament de l'activitat, ja que creiem que el públic assistents i participant pot assumir perfectament l'import de 30€ proposat i recomanat per la mateixa URV.  Tant a la comissió com al Ple, la resposta al fet de no fer cas a les recomanacions de preu establertes pel propi ens organitzador (URV) van ser, que el preu públic fixat era menor perquè l’activitat era recent i que es volia consolidar plenament i per aquest motiu s'aplicava una rebaixa en el preu d'inscripció. Creiem que en futures ocasions caldria fer cas a les recomanacions del propi ens organitzador  (URV) i per tant, establir el criteri de preu públic que normalment es fixa per aquest tipus d'activitats en altres municipis també acollits a aquest programa.

10) Aprovar, si escau, la proposta de delegació de competències del Ple a favor de la Junta de Govern Local pel que fa l’establiment o modificació i fixació dels preus públics.

Inicialment aquesta delegació no va estar inclosa el la primera proposta de buidatge de competències del Ple en favor de la Junta de Govern, per aquest motiu, es proposa aquesta delegació tot justificant la necessitat i urgència que significa la fixació de preus públics.

VOT: EN CONTRA

Com ja vam expressar, creiem que tot el buidat i delegació de continguts del Ple, on hi són presents tots els representants electes (13 regidors) cap a la Junta de Govern, on només hi poden  assistir l'alcalde i els tinents d'alcalde (5 regidors) va en contra de la representació política, la pluralitat i la transparència. Creiem que cal establir i definir un criteri clar per a la delegació de competències en la fixació de preus públics, fent una previsió del calendari anual de fixació d'aquests en activitats que any rere any es venen repetint (escola lleure, curs cuina avellana, concurs paelles...). I per últim, creiem convenient fixar un límit màxim en l'import a pagar per tal de que pugui ser fixat per la junta de govern local, de manera que qualsevol import superior, o la previsió dels anuals pugui ser presentats i debatuts al ple, juntament amb el criteri d'establiment de taxes municipals.

11) Mocions dels grups municipals.

Únicament ERC-Avancem havia fet una proposta, que finalment va retirar per tal de poder consensuar amb la resta de grups presents al Ple.

12) Assumptes urgents.

No n'hi ha.

13) Precs i preguntes.

Com a grup municipal CUP Riudoms vam presentar un parell de preguntes i sis precs que a continuació us detallem.

Comentar que cap de les nostres preguntes van ser contestades per l'alcalde, al·ludint que es necessitava temps per donar dades i respostes concretes.

PREGUNTES

1. En referència a la problemàtica sobre la contaminació dels aqüífers i la degradació del medi ambient i l'entorn de la riera d'Alforja al seu pas pel terme municipal, degut al no funcionament de la Depuradora de les Borges del Camp, ens agradaria saber; quin passos s'ha realitzat des de l'ajuntament per tal d'avançar en una solució, els acords i l'estat de les converses amb l'Ajuntament de les Borges i l'ACA com a organismes implicats, quin és l'estat actual de les instal·lacions, de què i qui depèn la posada en funcionament, quina previsió de posada en funcionament hi ha, quin calendari es preveu per solucionar el problema, que a més el propi govern portava al seu programa .

2. Arran de les recent mobilitzacions i vagues dels treballadors de Movistar per la lluita laboral, i degut al compromís públic expressat per la CUP donant suport al “Compromís de les Escales” en favor dels treballadors i en contra de la precarització laboral, volem preguntar a l'actual equip de govern i a l'alcalde, per tal de saber i conèixer quins són tots els contractes, serveis i operadors amb que l'Ajuntament té contractats els serveis de telecomunicacions a nivell municipal a totes les dependències i equipaments (ADSL, Internet, telefonia mòbil i fixa...) així com la vigència dels contractes i la voluntat futura respecte aquest conflicte laboral.

PRECS

1. Per tal de visualitzar millor i garantir la igualtat de drets a tots els regidors i regidores de la corporació, sol·licitem formalment poder emetre el vot de manera nominal, amb votació a ma alçada, tal i com ja es fa de forma normal a la gran majoria de les institucions democràtiques del nostre país. Si no es fa d’aquesta maner per qüestió de temps pensem que aquest no és el problema, ja que el recompte a mà alçada és ràpid i d’aquesta manera es visualitza millor el sentit del vot.
  1. Aprofitant que aquest és el primer ple ordinari de la legislatura, volem demanar explícitament a tots els regidors i regidores que composen l'Ajuntament, així com als grups municipals presents al Ple, l'assumpció i subscripció del Codi Ètic que els regidors electes de la CUP vam assumir en prendre possessió, com a ètica moral i per tal de visualitzar un veritable vocació de servei públic i aprofundiment en la regeneració democràtica i política de les institucions del país. I que bàsicament en resumeixen en 3 punts:
  •  Limitació de mandats, a un màxim de dues legislatures per a tots els càrrecs electes.
  •  Transparència econòmica, amb la publicació de tots els ingressos i retribucions tant personals (regidors) com del partit polític i el grup municipal.
  •  Declaració de béns,de forma pública i personal, a l'inici i final de cada legislatura.

1. Tal com ja hem demanat públicament durant el ple, demanem explícitament ampliar el termini entre la convocatòria i la celebració de qualsevol òrgan municipal, per tal de facilitar la consulta i estudi de tota la documentació amb més temps i deteniment, i que per tant les convocatòries es facin amb més antel·lació. Ja que tot i el compliment de la llei (48h) pensem que és una manca de voluntat política i/o de planificació organitzativa per facilitar la tasca a tots els regidors.
  1. Donada la gran rellevància que significa la redacció i aprovació d'un ROM que ha de preveure i recollir, entre d'altres, el funcionament i les formes de participació i de tots els organismes municipals, sumat al fet que des de l'equip de govern ja s'està treballant en una proposta per als propers mesos, demanem explícitament i pq quedi recollit en acta, obrir i publicitar diferents espais de treball conjunt oberts i públics per a tota la ciutadania, les entitats i els diferents grups municipals pq tothom qui vulgui pugui participar i expressar les seves aportacions i continguts a l'esmentat reglament. Deixant clar així la voluntat de participació real, anant més enllà del simple període d'al·legacions.
  1. Demanar públicament, aprofitant que s'acosten unes noves eleccions que es respecti al màxim i es sigui molt curós amb el compliment de la Llei Electoral per tal d'evitar situacions de dubtosa interpretació i legalitat, tal i com la CUP ja vam denunciar i recollir en el darrer infocup, per tal d'evitar la crispació i actes propagandístics dels polítics i candidats, com van ser les portes obertes i visites guiades a la cisterna, la presentació del nou xandall o el parc de salut en període de campanya electoral.
  1. En relació a l’arribada de milers de refugiats a Europa, es fa un prec per demanar l'adhesió i col·laboració de Riudoms en la possible futura xarxa de ciutats i poble d'acollida per als refugiats de conflictes internacionals, cosa que ja estan fent ciutats com Tarragona, i aprofitem per recordar que a Riudoms ja es va fer acollint una família de refugiats del conflicte dels Balcans als anys 90.

D'altra banda, ERC-Avancem va formular una pregunta relacionada amb els resultats de la recent consulta de la Fira, la qual va ser contestada pel propi alcalde, el qual va aclarir que encara no s'havia d'obrir l'urna perquè no es considerava prioritari i els funcionaris tenien altres tasques més urgents a realitzar. La segona pregunta formulada era relacionada amb els tractaments realitzats sobre plagues i control d'animals peridomèstics, i si aquests tenien a veure amb el control de gats, a partir d'un ajut provinent de la Diputació. La resposta de l'alcalde va contestar que el control de gats s'està treballant amb un conveni amb la recent creada associació, on s'establirà un seguit de normes i condicions com ara alimentació en sec o esterilitzacions i que l'ajut únicament es destina a plagues i animals com rates, cuques, mosquit tigre, etc... i no als gats. Per últim, ERC-Avancem va demanar un aclariment sobre les despeses del catering de la Festa Major, la qual no va ser contestada.

Per últim, comentar que per un malentès en un comunicat publicat a les xarxes, des de la CUP es va fer un aclariment sobre la rectificació feta en aquest comunicat.

La CUP Riudoms demana poder tenir la documentació amb més antel·lació que la legalment fixada (48 hores) per tal de poder treballar els documents i els posicionaments en el Ple