Seguim amb atenció el desenvolupament social i econòmic del municipi

En les darreres setmanes la CUP ha mantingut contacte amb diversos comerços, entitats esportives i també amb Càritas. Alhora, també s'ha interessat per la situació dels centres educatius i les AMPA, així com la residència l'Onada.

En l'àmbit institucional, la CUP ha continuat demanant informació a l'equip de govern per fer el seguiment de la gestió de la crisi del COVID-19 i ha formulat diverses propostes perquè l'Ajuntament les impulsi.

D'altra banda, hem insistit de forma reiterada, en la necessitat de convocar reunions telemàtiques amb els portaveus dels grups polítics. Creiem que és necessari que les diverses formacions polítiques tinguin un espai de debatre les diverses propostes en clau municipal.

Ajuntament de Riudoms

Cal refer el pressupost municipal, avaluar l'impacte econòmic de l'Ajuntament i augmentar la despesa en mesures de suport econòmic als damnificats

L'Ajuntament ha decretat diverses mesures com el no-cobrament del cànon de lloguer de les concessions, suspensió temporal del pagament d'impostos, avançament del pagament de factures a proveïdors, etc. Mesures totalment necessàries i a les quals hi donem suport però que alhora tenen un impacte econòmic que cal avaluar.

Cal conèixer quin és l'estat econòmic actual i com s'està executant el pressupost municipal de 2020, ja que s'hauran de modificar les previsions d'ingressos i despeses i confeccionar un nou pressupost en "clau de crisi econòmica". Un dels aspectes que caldrà tenir en compte per la gestió econòmica municipal dels propers mesos és l'aplicació de mesures de redistribució econòmica mitjançant l'aplicació de criteris de fiscalitat progressiva en el pagament d'impostos i l'accés als serveis públics del municipi.

De la mateixa manera, l'ajornament d'activitats públiques ha suposat un estalvi econòmic l'Ajuntament. És necessari que aquests diners (no gastats) es destinin a executar mesures de suport econòmic als principals damnificats de l'actual situació: comerços que han vist minvats els ingressos, famílies i entitats amb dificultats econòmiques, increment de l'aportació econòmica a Serveis Socials, increment de les polítiques d'ocupació a través del SOC, reprogramació de l'activitat cultural quan sigui possible, etc.

Proposem millorar la difusió, la coordinació i els recursos de Serveis Socials davant un increment de la demanda

Tenint en compte que Càritas ha tingut un augment de famílies amb necessitats econòmiques en les darreres setmanes. La CUP, tant a l'Ajuntament de Riudoms com al Consell Comarcal, hem sol·licitat que s'augmenti la difusió i el nombre de recursos econòmics destinats a Serveis Socials per tal de fer front a l'increment de la demanda.

També hem demanat a l'Ajuntament que iniciï una campanya pública per prevenir "l'estigmatització de la pobresa" i alhora fomentar que la gent que ho necessiti utilitzi els serveis d'atenció social sense recança. Som conscients que hi ha famílies que s'enfronten a una situació econòmica desfavorable per primera vegada, cal que l'Ajuntament els hi posi el màxim de facilitats possibles.

L'habitatge, un aspecte clau per a les famílies

La CUP, abans de la crisi de la COVID-19, ja defensava que calia desenvolupar polítiques que milloréssin la situació de l'habitatge al municipi. Ara, davant aquesta emergència, és de vital importància que l'Ajuntament hi dediqui tota l'atenció necessària.

Cal que l'Ajuntament identifiqui tots els pisos que són propietats de grans tenidors i alhora es fomenti la mediació entre propietaris i llogaters davant els casos de famílies/comerços que tinguin dificultats econòmiques.

Agraïm la tasca de les professionals de la residència l'Onada

Recentment també s'hem posat en contacte amb la direcció del centre per tal d'agrair la tasca de les professionals i les mesures de prevenció adoptades per protegir la salut dels residents.
També hem preguntat si el centre disposava d'EPIs adequades (màscares FFP2/FFP3, entre d'altres) i si la Generalitat els havia proporcionat un protocol sobre la gestió dels tests davant possibles casos d'infecció de professionals i/o residents.

No ens oblidem dels més joves: assegurar que tothom pot seguir les classes, reforç als alumnes amb necessitats educatives específiques i flexibilització de les mesures de confinament

També ens hem interessat per la situació i hem traslladat el nostre agraïment als membres de la comunitat educativa (escoles, instituts i AMPES). És necessari que l'Ajuntament col·labori amb els centres educatius per tal que les famílies tinguin garantit l'accés als recursos educatius en línia (mitjançant dispositius electrònic i connexió a Internet).

També cal tenir cura dels alumnes que tenien necessitats educatives específiques, especialment en aquest moment on la comunicació amb les famílies i els alumnes pot ser més dificultosa. Finalment, la CUP també es va interessar per conèixer l'impacte de la suspensió de les classes presencials per a l'alumnat que l'any vinent farà un canvi d'etapa formativa (primària/ESO, ESO/BAT/cicles, BAT/cicles/universitat).

La CUP creu que cal assegurar que totes les famílies tenen accés a dispositius electrònics i connexió a Internet. En aquells casos que no sigui així, cal que l'Administració hi posi remei i alhora cal fomentar que els veïns (aquells que ho vulguin fer) comparteixin la connexió Wifi amb el veïnat que ho necessiti. Aquesta va ser la proposta que vam traslladar a l'Ajuntament fa uns dies per tal que se'n faci difusió als mitjans d'informació i a les xarxes socials.

D'altra banda, la CUP també ha demanat a l'Ajuntament que sol·liciti a les administracions superiors una flexibilització de les mesures de confinament per als joves/infants. Són moltes les veus arreu del País que creuen necessari abordar aquesta problemàtica que suposa un greuge especial pels més joves i també per aquelles famílies que tenen habitatges més petits i amb pocs espais d'il·luminació solar.